Відкритий урок з природознавства
СВІЙСЬКІ ТВАРИНИ. ПОХОДЖЕННЯ СВІЙСЬКИХ ТВАРИН ВІД ДИКИХ
Підготовила вчитель Осійської ЗОШ
І ступеня
Урста Віта Денисівна
ТЕМА: Свійські тварини. Походження свійських тварин
від диких
МЕТА:Ознайомити учнів з істотними ознаками свійських і диких тварин; з історією одомашнення свійських тварин від диких;сформувати уміння розпізнавати їх за істотними ознаками,місцем мешкання,способом харчування. Вчити визначати,яку користь приносять свійські тварини людям,сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу, розширювати їх пізнавальний досвід.
Розвивати спостережливість,пам′ять,логічне мислення.
Виховувати дбайливе ставлення до тварин і до довкілля.
Обладнання:таблиці,малюнки,іграшковий гість кролик Банні,планшет,комп′ютер ,наочний матеріал.
Тип уроку:ознайомлення з новим матеріалом.
ХІД РОКУ
І.Організаційний момент
- Добрий день,дорогі учні!!!
- Сьогодні до нас завітали гості. Поверніться до них, привітайтеся чемно. Будь ласка подаруйте щиру посмішку гостям, один одному.
- Побажання дітям:
- Сідайте за парти . Прочитайте вислів ,який написаний на емблемі у вашого товариша ( читають вголос)
БУДУ Я ЗАВЖДИ ПРИРОДІ ДРУГОМ !
Цей вислів ,який записаний на дошці нам приніс кролик Банні і буде девізом нашого уроку.
- А як ви його розумієте ,поясніть будь ласка?
- Молодці! Правильно розумієте. Але головне ваше завдання не тільки розуміти його,а і виконувати.
- Діти,наш урок сьогодні дещо незвичний. Ми вирушаємо в уявну мандрівку з кроликом Банні . Йому дуже хочеться більше дізнатись про друзів , які живуть біля нього. Допоможемо йому в цьому? Будемо активними на уроці?
- Так. Молодці !
- А зазвичай ,вирушаючи в подорож треба дізнатись у синоптиків про погоду ,яка нас чекає попереду.
- Яка зараз пора року ?
- Який місяць ? Яке число ?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні зранку опади?
- Яке церковне свято ми будемо святкувати ? (День святого Михайла)
- Я вітаю всіх Михайликів,Михайловичів, Михайлівних з цим святом і бажаю вам міцного здоров′я і успіхів у навчанні. А також наших гостей, що носять це ім′я.
- Які прикмети листопада ви знаєте,поясніть їх значення.
- А зараз відгадайте загадку, вид транспорту для подорожі вибирайте.
-
Швидко мчить , бо поспішає,
Пасажирів підбирає.
Хвилинка у хвилинку
Їх доставить на зупинку.( Автобус)
-Правильно. Автобус. Отже у мандрівку ми вирушаємо на уявному автобусі. Сідайте зручненько і в щасливу путь.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- А зараз відгадаємо декілька загадок,які нам приготував наш казковий гість.
У воді купалась,
А сухою зосталась. (Качка)
Голодна - мукає,сита – жує,
Всім дітям молоко дає. (Корова)
Двічі родився,у школі не вчився,
А години знає. (Півень)
Сірий ,білий ,пухнастий ,
Схожий на зайчика. (кролик)
Хвіст гачком,Ніс п′ятачком. (Свиня)
З рогами, а не бик,
Доять,а не корова. (Коза)
Кругом бочки,
Бігають клубочки. (Квочка і курчата)
- Як назвати слова – відгадки однією загальною назвою? (ТВАРИНИ)
- Сьогодні ми поговоримо про тварин.
- ПРИГАДАЙТЕ: Тварини належать до живої чи неживої природи? (живої)
- Чому? Доведіть.
- А які бувають тварини? (дикі,свійські)
- Отже. На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про свійських тварин ,де вони живуть,що їдять,хто за ними доглядає і їх походження від диких тварин.
- Чого навчить нас цей урок? (На дошці записані опорні слова ,діти закінчують речення.
- ЗАПИС НА ДОШЦІ
-
ЗНАТИ : * Істотні ознаки диких і свійських тварин;
* Яку користь приносять свійські тварини;
* Від яких тварин походять наші домашні
улюбленці;
ВМІТИ : * Розрізняти ,порівнювати диких і свійських
тварин;
*Допомагати тваринам доглядати за ними.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Бесіда про свійських тварин
Дружок Банні приніс щось цікавеньке.
Відгадайте про кого йдеться?
• І мала , і кучерява
І тихенька ,і ласкава.
Має брата-баранця.
Називається …(Вівця)
-А якщо тварина чоловічої статі, то як її назвемо? (Баран)
*Я красивий, я ігривий,
Як біжу,то в′ється грива.
Хвіст у мене довгий-довгий
Хвіст у мене мов шовковий.(Кінь)
- Якщо тварина чоловічої статі,то це кінь,жеребець,а якщо жіночої - кобила.
- Розгляньте малюнки. Яка вовна у вівці, а яка у коня?
- У коня коротка,а у вівці кучерява,довга.
- Тварин доглядають люди. Може хтось знає як називають людину,яка доглядає за вівцями ? (ПАСТУХОМ або ВІВЧАРЕМ);
- А людину ,що доглядає коней? ( КОНЮХОМ).
Ще загадка …
Ряба молодичка,
Любить травичку.
Рано-вранці встає,
Молоко нам дає.(Корова)
А чоловічої статі? (БИК)
"Ко-ко-ко"— лунає зранку.
Принесе нам до сніданку
Пташка золоте яйце —
І корисне, і смачне.
Що ж оце за чаботурка?
Це ряба матуся… (курка).
- А чоловік курки хто? (ПІВЕНЬ)
Як ви вважаєте ,де мешкають ці тварини?
Так. Вони живуть у нас вдома ,на фермах, у підсобних господарствах.
Кожна тварина вміє по-своєму розмовляти.
- Що робить кінь? (Ірже)
- А як розмовляє вівця? (Мекає)
- Що дає нам вівця?
- Що каже корова? (МУКАЄ)
- Що дає нам корова? (МОЛОКО)
- А як говорить курка? (КО-КО-КО)
- Яка користь курки?(Дає яїчка)
БЕСІДА
ЗАПАМ′ЯТАЙТЕ:
Свійськими тваринами називають тих,які живуть в умовах господарства або вдома. Приносять користь людям і потребують піклування.
Тварини необхідні людині для існування.. Вони дають їй необхідні продукти харчування ( м′ясо, молоко,яйця,мед); вовну та шовк для виробництва тканин;хутро для пошиття одягу;шкіру для взуття,ліки,якими лікують різні хвороби людини ( зміїна і бджолина отрута , мед і борсучий жир). Тварини – це помічники людини у важкій роботі ( коні, віслюки,верблюди);це чудовий настрій, коли ви чуєте спів солов′я. Свійські тварини живуть поряд з людиною. Люди піклуються про них ,заготовляють їм корм,будують для них житло, стежать за їх здоров′ям,піклуються про їх потомство.
А от дикі тварини піклуються про себе самі.
Музична фізкультхвилинка
Якщо з неба дощик ллє,
Ми усі беремо
Парасольки то не є
То не є проблема
І під снігом ,під дощем
Ми гулять підемо
То не ,то не ,то не є
То не є проблема
Кожен ,що приходить день
Нам дарує теми,
Для мелодій й пісень
То не єпроблема
Якщо гарний настрій є
Ми співать будемо
То не ,то не ,то не є
То не є проблема.
Має рішення своє
Кожна теорема
Ми це рішення знайдем
То не є проблема
Краще ,щоб пізнати світ,
Вчитися будемо
То не ,то не ,то не є
То не є проблема
Розповідь вчителя. Робота з підручником с. 118-120
- Тисяча років тому люди почали спочатку приручати диких тварин ,і нарешті одомашнили багатьох. Але свійськими стали лише ті ,які приносили економічну вигоду.
ПРИРУЧЕННЯ-призвичаювання диких тварин до утримання в неволі в умовах господарства впродовж одного покоління.
ОДОМАШНЕННЯ-це розведення приручених тварин із господарською метою впродовж багатьох поколінь.
Робота з підручником с.118-120
- Відкрийте підручники с.118. Розглянемо малюнок 93.
Однією з перших тварин,як людина приручила був вовк . Від вовків вивела такі сучасні породи собак:
- далматин,
- колі довгошерстий,
- бульдог англійський,
- чихуахуа.
Зачитайте самостійно останній абзац с.118 і скажіть від кого походить наша з вами кішка?
Кішка походить від дикого буланого кота,який живе у Африці. Малюнок 94 розглянемо. Які види котів зображені? (Європейська короткошерста, сфінкс,британська короткошерста.
Прочитайте самостійно останній абзац с.119. Про кого тут мова?
Тут сказано,що велика рогата худоба походить від дикого бика тура ,які жили в південних степах нашої країни і вимерли близько трьохсот років тому.
Розповідь вчителя..
Свійська свиня походить від дикого кабана. Вони плодючі,швидко ростуть,накопичують жир і невибагливі до їжі.
А ось кури вивели близько4 з половиною тисячі років тому в Індії. Їх розводять заради м′яса та яєць.
Гуска походить від дикої сірої гуски. Найціннішими є м′ясні породи. Гуси також дають пух і пір′я .
РОБОТА НАД ПРИСЛІВ′ЯМИ
Корова у дворі - їжа на столі.
Корова сама молоко у дійницю не наллє.
Любиш поганяти – люби й нагодувати.
Люди й зараз продовжують одомашнювати диких тварин : лосів,антилоп, соболів,норок,бобрів та риб.
ВИСНОВОК :
*Свійські тварини живуть у господарствах або вдома і приносять користь людям;
*Свійські тварини відрізняються меншою пристосованістю до навколишнього середовища;
* Свійські тварини не можуть жити без допомоги людини.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
А наш кролик потягнувся
Раз нагнувся,два нагнувся,три нагнувся,
Лапки в сторони відвів.
Мабуть моркву загубив.
Щоб ту моркву відшукати
На носочки треба стати
І тихенько присідати.
ІV. Узагальнення і систематизація знань
1).РОБОТА В ЗОШИТІ с.44
Завдання 1.
Треба відгадати тварин, які там приховані і знизу під малюнком записати їх назву. (Кішка,півень,корова,свиня).
Завдання2.Колективна робота.
Треба записати ,що одержує людина від тварини:
Корови-молоко;…
Вівці-м′ясо,вовну;
Коня-молоко,м′ясо,перевозить вантажі;
Собаки - охороняє.
Завдання 3 . Самостійна робота
- А зараз будь ласка самостійно запишіть ,які продукти тваринного походження ви сьогодні зранку їли. Для цього вам 2 хвилини,а тоді будемо зачитувати ваші записи.
2.ЦІКАВІ ІГРИ ТА ЗАВДАННЯ
ГРА «ПРОФЕСІЇ»
Кролик Банні нам запропонував погратися у гру,яка називається «ПРОФЕСІЇ».
Свійських тварин розводять не лише вдома. Існують господарства ,їх утримують у значній кількості . Подивіться на малюнки і назвіть професії.
ПТАШНИК-люди,які вирощують птахів на птахофабриці;
ДОЯРКА-людина ,яка збирає молоко,доїть.
ТЕЛЯТНИК-люди,які вирощують дитинчат корів.
ПАСТУХ- люди,які пасуть худобу на пасовищах.
- Як одним словом назвати всіх цих людей,що доглядають за тваринами ? (ТВАРИННИКИ)
- А який лікар їм допомагає і лікує тваринок ? (ветеринар)
3. Розвиток зв′язного мовлення
Я знаю,що наш гість заздалегідь дав вам завдання підготувати невеличкий твір – опис про якусь свійську тваринку.
-Хто нам зараз зачитає або розповість свій твір ?
Відповіді учнів.
4. Наступну гру,яку нам запропонував кролик називається «Продовж твердження»
- Тварини бувають… (дикі і свійські);
- Свійські тварини відрізняються від диких тим,що… (живуть на фермах, господарствах і про них піклуються люди );
- Усі свійські тварини пішли від … (диких);
- Людина приручила тварин для того ,щоб мати …(Продукти харчування , м′ясо, яйця,одяг , взуття , тканину…)
У тваринництві працюють … (вівчарі ,доярки, пташники,конюхи,тваринники).
5. Ще одне завдання від Кролика Банні « Хто що дає»
- що дає корова?
- Що дає вівця?
- Що дає свиня?
- Що дає гуска ?
- Що дає курка?
- З чого зроблені кросівки ?
- З чого зроблено сир ?
- З чого зроблена ковбаса ?
6 . Наступна гра «ТІНЬ»
За допомогою силуета тіні треба назвати тварину (верблюд,курка,собака,кінь,свиня,качка,миша, корова, коза,осел,баран, індик).
7. Ще одна гра Відгадай слово за першими літерами:
1)Нутрія,Індик,свиня (НІС);
2) Свиня,осел,нутрія (СОН);
3) Собака,індокачка,кріль (СІК)
8.Гра «Чиї це дітки?»
(кішки,вівці, курки,корови)
9. Гра «Продовж ряд»
1) Курка,гуска,качка,індик – бо птахи;
2)Кінь – віслюк,верблюд – бо перевозять вантажі ;
3)Свиня - кролі,вівця,гусак,курка – бо дають м′ясо.
10 )Робота в парі
Гра « Склади пазли » свійських тварин
Працюють 4 пари . З іншими учнями граємось в гру « Чиї це дітки?»
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Інтерактивна гра «МІКРОФОН»
- Назвіть відмінності між свійськими і дикими тваринами.
- Для чого люди розводять свійських тварин ?
- Яку дику тварину першою приручила людина ?
- Тварини належать до живої чи неживої природи?
- Чи можуть свійські тварини самі про себе подбати?
- Хто про них дбає?
- А хто дбає про диких тварин?
- А як ви вважаєте ,яких ще диких тварин потрібно приручити сучасній людині ? Поясніть свою думку.
- VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати статтю підручника сторінки 118-120 і розповідати про улюблену домашню тваринку і що з ним трапилось щось цікаве,що вам найбільше сподобалося.
- ГРА «ЧИЯ ДОМІВКА» ( з презентації)
Ведмідь-барліг;
Свиня – свинарник;
Миша – нора;
Білка – дупло ;
Корова - корівник.
І на завершення наших ігор гра «ВІДГАДАЙ ЧИЙ ГОЛОСОК»
( Звучить запис голосів тваринок ,дітям треба відгадати хто там співає»
Наш шановний гість вами дуже задоволений всі ви були активними на уроці і тому отримуєте хороші оцінки за урок. . Ви допомогли йому взнати багато нового про його сусідів. Адже кролі – це теж свійські тварини ,за якими доглядають люди.
Молодці! Урок наш дійшов до завершення. Дякую вам за плідну співпрацю. Поверніться до гостей і подякуйте їм за увагу.
Отже будемо завжди природі друзями!
І на останок корисна порада:
« Посміхніться життю і життя посміхнеться вам!!!»
|