Урок: Основи здоров'я
Тема уроку: Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров'я. Навчися казати «Ні».
Мета уроку:
- Ознайомити учнів із поняттям «звичка», навчити розпізнавати різницю між корисними та шкідливими звичками, сприяти усвідомленню учнями необхідності формування корисних звичок, навчити школярів оцінювати ситуації ризику, приймати відповідальні рішення, формувати вміння порівнювати і формулювати висновки;
- розвивати логічне мислення на прикладах впливу корисних та шкідливих звичок на здоров'я та спосіб життя людини;
- виховувати силу волі для формування корисних звичок та подолання шкідливих, виховувати позитивне ставлення до здорового способу життя та свідоме ставлення до власних вчинків, свого здоров'я та здоров'я інших людей як найвищої цінності.
Учні повинні :
Знати:
- різницю між корисними та шкідливими звичками;
- вплив корисних, шкідливих звичок на здоров'я.
Уміти:
- наводити приклади впливу шкідливих звичок підлітків на здоров'я;
- сказати «НІ» і відмовитись від пропозиції випити, закурити тощо.
Розуміти:
- необхідність формування корисних звичок;
- наслідки корисних та шкідливих звичок;
- можливості людини без шкідливих звичок.
Девіз уроку: Ми за здоровий спосіб життя!
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: малюнки по темі уроку, сигнальні картки, робочий зошит, «Квіточка
корисних звичок», «Квітка шкідливих звичок»,кросворд,прислів'я,свічка.
Хід уроку:
І. Організаційна частина.
- Добрий день учні. Сьогодні до нас на урок завітали гості. Будь ласка, поверніться до них, посміхніться, привітайтеся.
Станьте, діти, ви рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
На місця сідайте чемно,
Хай мине час недаремно.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Я дуже рада бачити вас усіх красивими, бадьорими, здоровими. У кожного з вас багато мрій, бажань, планів на майбутнє. Щодня ви пізнаєте нове, цікаве, відкриваєте для себе світ. Як ви гадаєте, без чого людина не може повноцінно розвиватись, відчути красу життя?
- На це запитання ми зможемо дати правильну відповідь, розв’язавши цей кросворд .
1.Кросворд.
- Діти розв’язують кросворд колективно)
Запитання:
- Яку медаль мріє отримати кожен спортсмен?
- Хто підтримує людину у будь – якій ситуації?
- Які спортивні змагання відбуваються раз на 4 роки?
- Що відчуває спортсмен після перемоги?
- Як називають спортсмена, який завжди вірить у перемогу?
- Що допомагає спортсмену перемогти у змаганнях?
- Який снаряд штовхають атлети?
- Майбутнє кожного з вас залежить від сьогоднішнього вашого ставлення до здоров'я. Безцінний скарб для кожної людини – це здоров'я. Народ завжди це розумів і тому давайте пригадаємо з вами прислів'я .
2.Робота з прислів'ями.
- У кожного з вас на партах лежать аркуші паперу із прислів’ями. Давайте ми їх по черзі прочитаємо і пояснимо.
*Здоров'я дорожче золота
( Буде здоров'я, сила,все можна здолати і багатство придбати)
*Здоров'я маємо – не дбаємо,а втративши плачемо
( Поки здоровий багато робиш такого , що шкодить здоров'ю, а здоров'я не вертається)
*У здоровому тілі здоровий дух
( Здорова людина здорова своїми поглядами, переконаннями, силою духа і чистою душею)
*Бережи одяг, коли новий, а здоров'я – поки молодий
( Щоб на старість не хворіти треба із замолоду дбати про своє здоров'я)
3.Творча робота.
- На домашнє завдання вам було творче завдання. Яке?
- Намалювати плакати на альбомному листі на теми: «Ні алкоголю» , «Ні курінню», «Ні наркотикам».
- Чи виконали ви це завдання? (показ плакатів)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
- Отже, тема сьогоднішнього уроку «Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров'я. Навчися казати « НІ»».
- Девіз уроку: Ми за здоровий спосіб життя! Подивіться один в одного емблеми і прочитайте девіз.
- На сьогоднішньому уроці ви повинні
Знати:
- різницю між корисними та шкідливими звичками;
- вплив корисних, шкідливих звичок на здоров'я.
Уміти:
- наводити приклади впливу шкідливих звичок підлітків на здоров'я;
- сказати «НІ» і відмовитись від пропозиції випити, закурити тощо.
Розуміти:
- необхідність формування корисних звичок;
- наслідки корисних та шкідливих звичок;
- можливості людини без шкідливих звичок.
З давніх - давен у народних піснях, казках, легендах, прислів'ях,приказках український народ оспівував та звеличував фізично дужу, сильну і здорову людину.
Гострий розум народу швидко збагнув, що здоров'я – найцінніше багатство. Збереження власного здоров'я закладено в самій людині, в умінні дотримуватись здорового способу життя.
Спосіб життя людини – це сукупність її звичок.
- Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про звички,поговоримо про корисні та шкідливі звички , про їх вплив на здоров'я людини. Ви дізнаєтесь про шкідливий вплив куріння, алкоголю та наркотиків на розвиток дітей. філософ Томас Пен вважав, що у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Послухайте вірш і скажіть про що в ньому говориться.
( учень розказує вірш)
Є звички-квітки, звички - як дуби,
Є гарні звички, звички є погані.
Вони сильніші за людей, а люди – їх раби,
Схиляють голови, неначе каторжани.
- Бесіда
- У вірші іде мова про звички.
- Хто може сказати, що таке звички?
Звичка – це коли людина виконує якісь дії постійно, підсвідомо, в неї виникає бажання або необхідність робити їх знову. Звичка є важливим аспектом життя людини. Для здоров’я людини, її способу життя звички можуть бути корисними і шкідливими.
Корисні звички – це звички, які сприяють зміцненню здоров’я людини. Це такі, як: охайність, ввічливість, заняття спортом, виконання ранкової гімнастики, дотримання правил особистої гігієни. Важливо набувати корисних звичок з дитинства. Тоді шкідливі звички просто не сформуються.
Шкідливі звички – це постійне недотримання правил гігієни, вживання алкоголю, тютюнопаління, наркотиків.
Шкідливими звичками є неорганізованість, брехливість, переїдання, куріння, вживання алкоголю, наркотиків і токсичних речовин.
- Навіть міцна від народження людина під впливом шкідливих звичок поступово втрачає здоров'я.
- Шкідливі звички поволі знищують захисні сили організму й навіть можуть призвести до сильних захворювань.
- Експеримент.
- Проведемо експеримент з аркушем паперу. Зверніть увагу, як він виглядає зараз: чистий, гладенький, цілий. Візьміть фломастер чорного кольору і проведіть лінію від руки в будь-якому напрямку, тепер відірвіть від аркуша частинку, решту зімніть.
- Чи змінився стан аркуша?
- Чи можна його зробити таким, яким він був спочатку?
- Так само, як дії над аркушем зруйнували його первісний стан, шкідливі звички (паління, вживання алкоголю та наркотиків) знищують здоров’я людини.
- Робота з підручником. (с.68)
- Бесіда.
- Як на вашу думку, що таке куріння?
Куріння - це шкідлива звичка. Тютюновий дим містить понад 1200 шкідливих речовин, найшкідливішою з яких є нікотин.
У людини, яка закурить вперше, виникає гостре отруєння: прискорення пульсу, шум в вухах, тремтіння рук.
Учень. У результаті систематичного паління виникає подразнення слизової оболонки ротової порожнини, з’являється запалення дихальних шляхів, розлади пам’яті, погіршується зір. У курців часто болить голова, руйнується емаль, зуби стають жовтими, часті інфаркти. Куріння призводить до гастритів, виразок шлунку, спричинює бронхіти і туберкульоз. Курці частіше хворіють на рак легень.
Алкоголь – гальмує пам'ять, погіршується характер, людина не може виконувати точні дії,не може зосередитись. Від алкоголю страждають всі внутрішні органи.
- Часто діти споживають алкоголь, курять сигарети, щоб виділитися. Але, як ви розумієте це дуже поганий спосіб привертати до себе увагу однокласників. Але інтерес до таких дітей швидко згасає.
Учень. Шкідливою, згубною звичкою є вживання алкогольних напоїв. Серед причин смертності – алкоголізм на третьому місті. У людини, яка вживає спиртні напої, з ладу постійно виходять мільйони клітин і капілярів – цілі частини мозкової тканини перестають існувати, вона потрапляє в залежність від алкоголю й метою її життя стає скляна склянка цієї отрути. Дитина, яка випила навіть трохи пива, не контролює свої дії. Згодом вона відчуває погіршення самопочуття, не може зосередитися, не здатна вчитися. Та це для неї стає неважливим, бо їй найкраще з тими, хто прогулює уроки, погано вчиться, не слухає батьків.
Наркоманія – це важка хвороба, яка викликає серйозні зміни у здоров’ї. Вік життя наркомана в середньому на 20 – 25 років менший, ніж у нормальних людей.
Учень. Інколи підліткам хочеться відчути себе дорослими. Цікавість, недостатність знань про шкідливість наркотиків, пустощі призводять до рабської залежності від наркотиків. При цьому з’являється занепад сил, безсоння, втрата апетиту, схуднення. Шкіра стає жовтувато-сірою. Обличчя вкривається зморшками. Слабшають розумові здібності. Наркоман починає обманювати і красти.
- Алкоголь, тютюн, наркотики – це викрадачі людського здоров’я.
- Гра « Корисно – шкідливо».
Учні картками сигналізують: зелена – корисно, червона – шкідливо.
* Вітання під час зустрічі...
* Брати до рота та гризти всілякі предмети - ручки, олівці...
* Допомагати слабшим, маленьким, хворим...
* Виконувати ранкову гімнастику...
* Смоктати палець...
* Доглядати за власним одягом, взуттям...
* Дотримуватись режиму дня…
* Гризти нігті...
* Колупатись у носі...
* Говорити неправду...
* Довго засиджуватись біля телевізора...
* Курити, пити...
V. Фізкультхвилинка.
Музичний матеріал «Райдуга».
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Бесіда.
- Я знаю, що ви любите читати. Наведіть будь – ласка приклади з казок або творів, які ви читали, де б герої мали шкідливі звички.
- Буратіно – брудні руки за столом. Пеппі – Довга Панчоха – неохайна.
2.Робота в зошиті з друкованою основою.
А зараз відкрийте свої зошити на сторінці 27. Попрацюємо над першою і другою вправою. Прочитайте завдання до першої вправи і до другої вправи.
(Виконавши завдання, учні обговорюють його.)
3.Гра «Квіточка здоров'я».
Тож давайте ще раз пригадаємо,що ж відноситься до шкідливих звичок, а що сприяє збереженню здоров'я.
У нас є дві квіточки: «Квіточка корисних звичок» та « Квітка шкідливих звичок». Кожен з вас отримає пелюсточку квіточки, на якій написане слово – назва звички. Вам потрібно визначити, корисна чи шкідлива це звичка:
1). байдужість;
2). ледачість;
3). тривалий перегляд телевізора;
4). вживання алкоголю;
5). куріння;
6). взаєморозуміння у сім'ї;
7). добра праця;
8). ранкова зарядка;
9). охайність;
10). вітання.
4.Рольова гра «Скажи «НІ!»
У вас на партах листочки з завданням. Ознайомтесь з ними. Треба розіграти ці ситуації.
Ситуація 1.Уяви собі, що тобі вперше в житті запропонували закурити. Запропонуйте варіанти відмови.
Ситуація 2. Вова прийшов на день народження до Сашка. Сашко запропонував йому випити трохи смачного домашнього вина. Запропонуйте варіанти відмови.
Ситуація 3.Микола та Андрій - друзі. Микола пробував вживати наркотики й неодноразово переконував Андрія також спробувати. Але Андрій відмовився, тому що знав про небезпечні наслідки вживання наркотиків. Запропонуйте варіанти відмови. Висновок:Краще взагалі не пробувати ці речовини! А якщо хтось пропонує – відмовитись. Щоб гарно відпочити – не потрібні алкоголь, сигарети й наркотики. Займайся спортом, веди здоровий спосіб життя,набувай корисних звичок!
- Діти,а як ви вважаєте, соціальне оточення, умови,в яких живе людина впливають на формування звичок? Як саме?(сімейні традиції, виховання, приклад батьків,підтримка друзів,гігієна і затишок оселі,реклама )
- Але головним чином,все ж таки від кого залежить формування звичок у людини? (від неї самої, наскільки вона сама хоче подолати шкідливу звичку).
5. Легенда.
- Діти,зараз я вам пропоную послухати легенду . А назву цій легенді ви скажете мені, коли ви її прослухаєте.
« ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ»
Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний,але дуже пихатий мандарин (знатний вельможа).
Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум... Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець,розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?Але виду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика,сховаю його за спиною і запитаю, що в мене руках – живе чи мертве. І якщо ченець скаже, що живе – я задушу метелика, а якщо мертве – я випущу його...»
І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралось багато людей, всім хотілось послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав,що готовий відповісти на будь – яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: «Скажи-но мені,що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю,радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
- Вчитель: - Що ви зрозуміли? Як називається легенда?
- Який висновок ви можете зробити для себе.
Висновок. Отже, тільки від нас самих залежить наше життя:як ми піклуватимемось про своє здоров’я, які звички формуватимемо в собі, як спілкуватимемося з іншими людьми і т. д. Наше життя в наших руках.
VІ. Підсумок уроку.
- Ми дійшли висновку, що здоров'я – найдорожчий скарб. Воно як свічка, поки горить – тепло й затишно. Вигорить свічка – зникне життя. Тому запам'ятайте, діти: за гроші можна купити будинок, та не купиш затишок, за гроші можна купити ліжко, та не купиш сон, за гроші можна купити взуття, та не купиш рухливість ніг, за гроші можна купити ліки, та не купиш здоров'я.
1.Вправа «Мікрофон».
(учні по черзі передають мікрофон)
Звичка – це …
Корисні звички – це …
Шкідливі звички – це…
- На сьогоднішньому уроці ви були активними, давали правильні і повні відповіді.
2.Оцінювання знань учнів.
VIІ. Домашнє завдання.
На домашнє завдання вам буде:
- у зошиті виконати третє завдання;
- записати свої шкідливі звички й скласти план боротьби з ними (можна з допомогою батьків);
- творче завдання на вибір: намалювати малюнок «Звички людей».
|