Тема.Звірі навесні.Весняні явища в житті звірів.Догляд дорослих звірів за молоняком.Ланцюги живлення у весняному лісі.
Мета: формувати в учнів уявлення про зміни в житті тварин з настанням весни, вчити характеризувати ці зміни; розвивати мовлення, мислення; виховувати бережливе ставлення до тварин.
Обладнання.Набір малюнків.сигнальні картки. Загадки та мультимедійні призентації.
1.Організаційний момент .
Усміхніться всім навколо.
Небу.сонцю. квітам.людям.
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде.
2.Погода.
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІ.Актуалізація опорних знань
Гра «Хто зайвий»
Знайдіть зайву тварину.
1.Вовк, лисиця,олень,кінь.
2.Заєць,кіт, собака.
3.Вовк, лисиця ,метелик ,качка.
4.Вовк,лисиця ,заєць,куниця.
5.Вовк, кінь, корова, гуска.
ЧАЙНВОРД ( Наступне слово починається з останньої букви)
Відгадайте загадки.
1.Круглий,мов клубок,повний голок.(Їжак.)
2.Плавала,купалася,сухоюзосталася.(Качка.)
3.Метелик із свійським званням.(Адмірал.)
4.Хвостата,носата,руда і зубата.(Лисиця.)
БЕСІДА
-Які із цих тварин –звірі?
-_Якими є ознаки звірів?
-Які ще групи тварин представлені в загадках?
!!!. Запитання для повторення
— Які явища відбуваються навесні у природі?
— Підкресліть, які зміни в природі відбулися за останній тиждень.
Збільшення тривалості дня.
Значне потепління.
Поява комах.
Раннє цвітіння трав’янистих рослин.
Пробудження звірів від зимового сну.
Приліт птахів.
Танення снігу.
II. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ви поповните свої знання про життя тварин навесні.Відгадайте загадки,щоб визначити про яких звірів нашого краю буде йтися на уроці.
1.Я руда низького зросту,хитра я і довгохвоста.(Лисиця.)
2.Буркотливий вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.(Ведмідь.)
3.Не ходжу я а скакаю ,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.(Заєць.)
4.Гостроносий і малий
Сірий,тихий і незлий.Вдень ховається.
Вночі йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.Як він зветься?(Їжачок.)
5.На голові в нього корона із гілочок
Копитця топчуть буйне зілля.
На спинці плями білі,наче день.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
Із закінченням морозів починається нове життя у тварин. З’явилися комахи — це означає, що час прилітати комахоїдним птахам. Першими прилітають граки, шпаки, галки.
У різних тварин весна починається в різний час.
Березень — місяць прильоту птахів. Відкривають весну граки. На всіх проталинах з’явилися їх зграї. Незабаром прилетять шпаки, жайворонки.
Самиця ворона першою з усіх птахів знесла яйце. Її гніздо на високій ялині, густо засипаній снігом. Щоб яйце не застигло і пташеня в ньому не замерзло, ворона не залишає гнізда. Їжу їй приносить ворон.
У лосів і косуль відростають нові роги. У полі ще сніг, а у зайчих народилися зайченята. Вони народжуються зрячими, в теплих шубках, відразу вміють бігати. Наївшись досхочу материнського молока, вони розбігаються і ховаються під кущами. Лежать смирненько, не балуються (працює інстинкт самозбереження), а мати втекла. Будь-яка чужа зайчиха, пробігаючи мимо, нагодує зайченя. Молоко у зайчихи густе, жирне, отже, малюки будуть ситі декілька днів. На 8-9-й день почнуть травичку зубрити (їсти).
Розтанув сніг — пробудилися в норах миші, хом’яки. Жителям лісових підвалів погано доводиться. Кроти, землерийки, миші, полівки страждають від вологи, їх «квартири» затопила вода від танення снігу.
Багато птахів зайняли горища. Голубки вже сидять на яйцях, горобці і галки по всьому місту збирають соломинки, пух і пір’я для своїх гнізд.
На вулиці з’явилися великі зеленувато-сині з металевим відтінком мухи. Вони ще не літають, а тільки повзають по стінах будинків і гріються на сонці.
Прокинувся борсук. Тепер він уже не засне і ночами збиратиме равликів, личинок, жуків, їстиме коріння і ловитиме мишей.
З’явилися павуки. У сонячні теплі дні танцюють комарики в повітрі. Прокинулися метелики, провітрюють і сушать свої крильця.
Прокинулася ведмедиця, а з нею двоє ведмежат — тала вода протекла у барліг. Ведмедиця сильно схуднула і вже блукає лісом у пошуках їжі.
Зголодніли всі тварини за довгу зиму. Розтанув лід на річках і озерах, і тут як тут качки, журавлі, кулики, чайки.
Квітень — місяць танення снігу. Птахи активно повертаються із зимівель. Але переселення на батьківщину йде в строгому порядку. Першими прилетіли ті, що восени відлетіли останніми, а останніми — ті, що відлетіли першими, — це найяскравіші птахи, їм потрібно дочекатися свіжого листя і трави, щоб можна було сховатися від ворогів.
Отруйна гадюка щоранку виповзає на сухий пеньок погрітися на сонці. Вона ще насилу повзає, адже кров у неї остигла на холоді. Зігрівшись, вона оживає і вирушає на полювання за мишами і жабами.
Сніг зійшов з мурашника, і мурашки вилізли погрітися на сонечку. Прокинулися жуки: плоскі жужелиці, круглі чорні гнойовики. Після першого дощу вилізли з під землі дощові черв’яки. Ожив ставок. Жаби покинули свої зимові ліжка в мулі, мечуть ікру, виходять на берег.
Від танення снігу вода в річках вийшла з берегів. Погано доводиться зайцям, кротам, мишам. Багато їх гине в цей час. Погано доводиться навіть птахам. Жовтенька вівсянка побудувала гніздо на березі великої канави, поклала в нього яйця. Вода змила гніздо, яйця понесло водою…
Настав травень. Дзвінкими, чистими голосами співають зяблики, солов’ї, співочі дрозди. Скриплять жуки, коники. Барабанять дятли. Свистять флейтою іволги. Гавкають лисиці. Виє вовк. Ухає пугач. Дижчать джмелі і бджоли. Бурчать, кумкають жаби. Справжній лісовий оркестр! Журавлі влаштовують танці на болоті.
Багато птахів уже влаштували собі гнізда, відклали яйця, вивели пташенят і вигодовують їх. Білка відшукує гнізда на гілках, у дуплах дерев і тягає собі на обід яйця і пташенят. Усю зиму вона вживала рослинну їжу, а тепер ласує м’ясом. З’явилися гусениці, вони годуються молодими листочками. У воді плавають пуголовки жаб і мальки риб.
Весна — важлива пора в житті звірів. Ті, хто міняв забарвлення шерсті восени, навесні линяють і знову одягають літні шубки. Зайці линяють один раз на рік — навесні. Заєць-біляк міняє свій каптан раніше, ніж русак. Восени вони вицвітають без утрати ворсу.
Отже, природа прокинулася!
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ ( с.107-109)
Відповіді на запитання підручника
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
РОБОТА В ЗОШИТІ (с.39.)
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. З КНИГИ РЕКОРДІВ
-ЗУБР-НАЙБІЛЬША ТВАРИНА УКРАЇНИ,
-БОБЕР_НАЙКРАЩИЙ БУДІВЕЛЬНИК,
-ВИДРА МАЄ НАЙГУСТІШЕ ХУТРО
ЗАЄЦЬ-НАЙШВИДША ТВАРИНА ЛІСУ;
ТУШКАНЧИК-ТВАРИНА З НАЙДОВШИМ ХВОСТОМ.
НАЙВИЩА ТВАРИНА –ЖИРАФА.
2.ГРА»ТАК ЧИ НІ?»
-МАМА лисиця вирушає разом злисенятами на полювання?-НІ
-У маленьких поросят на спині яскраві смуги?-Так
-- Малята козуль ,оленів тривалий час ще не можуть ходити?-Ні
- Білченята народжуються сліпими,голими,безпомічними ?-Так.
-Зайченята народжуються пухнастими,прудкими із розплющеними очима?-Так.
_Ведмежата народжуються взимку?-Так.
Робота в парах.
— Що відбувається дикими тваринами навесні? Підкресліть правильні відповіді
Готують запаси на зиму, ростуть, линяють, вирощують потомство, розмножуються, нагулюють жир, відкладають яйця, мечуть ікру, народжують дитинчат, впадають у сплячку, будують гнізда, готуються до перельоту в теплі краї
4. Гра «Звірині сімейки»
Я пропоную вам згадати, як називаються тварини наших лісів і їх дитинчата.
Я називаю тварин, ви маєте назвати їх дитинчат в однині і множині.
Білка — білченя — більчата
Заєць — зайченя — зайченята. (Як називають маму зайченят?)
Лисиця — лисеня — лисенята. (Хто тато в лисячому сімействі?)
Вовк — вовченя — вовченята. (Як називають маму у вовчому сімействі?)
Ведмідь — ведмежа — ведмежата. (Хто мама у ведмежат?)
Їжак — їжаченя — їжачата. (Як називають маму їжачат?)
Підбиття підсумків. Рефлексія
— Як змінилося життя тварин з приходом весни?
На смайликах ви напишете ,що вам сподобалось на уроці?
(Смайлики діти кидають у корзинку ).
-Чим крисні тварини? Чи потрібно їх охороняти ? Чому?
— Які тварини прокинулися від зимового сну?
— Чим вони займаються після сну? Як вони пристосувалися до змін у природі з приходом весни?
— Чому мурашок називають санітарами лісу?
— Чому ми говоримо, що птахи — наші друзі?
— Як і чим можуть допомогти тваринам навесні люди?
.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.Опрацювати статтю в підручнику с.107-109.Закінчити роботу в зошиті с.39.
|