Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП`ятниця, 22.11.2024, 18:40

ОСІЙСЬКА ПОЧАТКОВА ШКОЛА

Меню сайту
Категорії розділу
Шкільні статті [73]
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Каталог статей


Відкритий урок.

ТЕМА  : БЕЗ ВЕРБИ І  КАЛИНИ  НЕМА  УКРАЇНИ   

                Легенди , пісні  та вірші про калину – символ України .

 

МЕТА :  поширити знання дітей про калину , читаючи легенди , вірші

та пісні ; висловлювати своє ставлення до прочитаного ;                                            вдосконалювати уміння  учнів  правильно інтонувати прочитане ;

               сприяти  збагаченню     словникового запасу ; працювати над  ви –

               робленням правильного мовлення ; розвивати стійку увагу , уміння

               зосереджено сприймати зміст тексту ; розширити знання учнів про

               народний символ України – калину ; виховувати любов до рідної

               Батьківщини , повагу до традицій свого народу .

 

 

ОБЛАДНАННЯ    УРОКУ :   пучечки калини , малюнки калини у різні пори

                                                  року , магнітофон , мікрофон .

 

                                   ЗМІСТ   УРОКУ

 

І . ОРГАНІЗАЦІЯ  КЛАСУ.

      СЛОВО ВЧИТЕЛЯ .    Щоб день хороший розпочати ,

                                             Треба друзів привітати .

                                              Треба разом привітатись :

- Добрий день !

                                             Дружно й радісно сказати :

- Добрий день !

Вліво , вправо поверніться ,

Одне одному всміхніться :

- Добрий день !

Діти , до нас на урок сьогодні завітали гості .

(Дати слово дітям ).

    В добрий день і в добрий час

    Завітали Ви до нас .

    Всіх гостей ми в нас вітаємо ,

    Подивіться , що ми знаємо !

НАШ  ДЕВІЗ :      На уроці ми працюємо ,

                               Красиво і правильно читаємо ,

                               Чітко розповідаємо ,

                                Мовлення розвиваємо .

 

 

 

 

 

ІІ . АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ ЗНАНЬ .

 ВЧИТЕЛЬ .   Діти , відгадайте загадку  і ви дізнаєтеся , про що буде йти мова   на уроці .

                 За хатою у садочку , у зеленому віночку ,

                 У червоному намисті дівчинонька чепуриться.

                  І збігаються всі діти , щоб на неї поглядіти .

                  За намисто кожен смик та й укине на язик .

                                                                             (Калина )

  1 . МОЗКОВА  АТАКА + „ МІКРОФОН ”

 

- А які загадки про калину ви ще знаєте ?

 

  1. Стоїть півень над водою з червоною бородою .

Хто не йде , за борідку ущипне .  

 

  1. У лісі на пралісі висить плаття червоне .

 

  1. І не дівка , а червоні стрічки носить .

 

  1. У вінку зеленолистім , у червоному намисті

Видивляється у воду на свою хорошу вроду .

  2 . ЧИТАННЯ  СЛІВ ІЗ КАРТОК – БЛИСКАВОК.

            Калина , Україна , дівчина , праліс , кущик , символ  ,татари , намистинки.

 

 

ІІІ . ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ  УРОКУ

1 .      Наш урок присвячується цій неперевершеній рослині - дівчині – красуні , символу України , надзвичайно чарівному кущику – калині .

 На уроці ми з вами повинні чітко , виразно і правильно читати , розвивати мовлення  і поширити свої знання про калину , як рослину і символ .

  ВЧИТЕЛЬ .    Колись давним – давно в Україні  дуже шанували калину .

                          Не було хати , біля якої не ріс цей кущ . Як забіліють квіти ,

                          дівчата ними коси заквітчають .А вже коли кетяги достигали ,

                          їх вішали попід стріхою . Йдеш селом , а хата неначе в кора-

                          лах , червоніють густими намистинками до пізніх заморозків .

                          В Україні існував гарний звичай: коли в сім’ї  народжувалася

                          дівчинка – обов’язково саджали кущ калини біля хати , щоб

                          була вродливою .

                           Калина росте скрізь . Колись на луках багатьох сіл і міст ро-

                           сли суцільні калинові гаї . Тому в Україні багато населених

                           пунктів із поетичною назвою Калинівка .Назви залишилися ,

                           а самої калини стало менше . Звідки ж взялася назва цієї 

                          рослини ? Легенди розповідають про це так .

 

   КЛАС   РОЗБИВАЄТЬСЯ НА ТРИ ГРУПИ , ЯКИМ ЗАЗДЕЛЕГІДЬ БУЛО ДАНО  ЗАВДАННЯ  ПОШУКОВОЇ  РОБОТИ.

   1 група   ІНФОРМАТОРИ .

  2 група   ЗНАВЦІ .

 3 група   ЛІТЕРАТОРИ .

 

1 .Слово  надається групі ІНФОРМАТОРІВ .

 

1.1 .   Розповідь легенди про калину .

                     ЛЕГЕНДА   ПРО КАЛИНУ ,

 

То було давним –давно . В одному селі жила дуже красива дівчинка , яку звали Калиною . Її любили люди за добре серце . Одного разу на село напали вороги . Жителі села встигли сховатися в байраку . Тільки Калинка лишилася в селі . Татари наказали дівчинці показати , де сховалися всі , щоб узяти людей у полон . Калинка завела загарбників у дрімучий ліс .

Зблиснула шабля , загинула хоробра дівчинка , але й вороги не знайшли вороття . Там , де розбризкалась дівоча кров , виросли калинові кущі .Укрилися кущі білим цвітом , а коли осипався цвіт , заблищали на кущі ягоди , а в кожній ягідці  - зернятко , як маленьке сердечко .

 

            Якого кольору ягоди калини ?

            Чому ?

            На що схоже зернятко ягідки ?

 

1.2.      НЕВИДУМАНА  ІСТОРІЯ  ПРО КАЛИНУ

 

      Біля села був бій . Нашим воїнам довелося відступати . Двоє поранених бійців не могли йти , і люди сховали їх за селом у рівчаку під кущами калини. Калинові кетяги закрили бійців , як мати дочок . Фашисти по всьому селу шукали їх , але так і не знайшли . Поки вороги були в селі , діти непомітно носили воїнам їжу  , прикладали зілля до ран  , а коли фашисти пішли , забрали їх до хати .

     Бійці одужали . Всім селом проводжали їх у новий бій з ворогами . Підійшли солдати до калини і низько вклонились їй , як рідній матері . Адже вона врятувала їм життя .

 

 

Діти , уявіть собі , що ви зараз знаходитеся у чарівному лісі , а раз ліс чарівний , то у ньому і чарівні рослини , які між собою розмовляють .

 

 

 

1. 3 . Читання діалогу . Читання за особами .

   

    -  Сестрице , ніяк  я не розумію , за що вам така пошана ? Адже я перша вітаю всіх із настанням весни . Ще тільки зійде сніг , ледь пригріє сонечко , а я вже дарую всьому світу пухнасті котики . А ти завітаєш тоді , коли вже й так багато квітів .

   -  Так , але моїм цвітом усі милуються . Навіть порівнюють мене з молодою вродливою дівчиною .

   -   Я росту біля річок , ставків . На мене всі звертають увагу . А ти ростеш у лісі , де тебе й не видно серед дерев .

   -   Але мене часто саджають і біля двору , тому , що я – оберіг для хати . Моїми плодами люблять ласувати не лише пташки .

   -   З моїх віт люди плетуть різні речі . А твої ні на що не придатні !

   -    Але мої плоди приносять багато користі ! Вони лікують від застуди ,

зміцнюють організм . Навіть кісточки в них незвичайні – вони схожі на сердечко !

   -  Добре , сестрице ! Чого нам сперечатися ? Ми обидві важливі . Адже

недарма в народі кажуть , що без нас немає України .

-

     - Діти , а чи ви здогадалися про яких двох сестричок йде мова ?

     -  Як звучить прислів’я ?

 

ВИСНОВОК . Працюючи над рубрикою «Знаходження легенд» , наша група зробила висновок  «ЛЮБИ І ЗНАЙ СВІЙ РІДНИЙ КРАЙ!».

 

 

 

2 . Слово  надається групі ЗНАВЦІВ.

 

   2.1 .  Читання  легенд про калину .

 

                 ЛЕГЕНДА  ПРО   СЕСТРИЧОК .

Жила за татарської навали удова. Мала двох дівочок-квіточок. Гарні дівки вродилися, як писанки. З лиця воду, кажуть, пити можна. А майстрині! Чого лише не вміли - шили, пряли, вишивали, квіти ростили, хліб косили їх роботящі вправні руки... Прийшла біда - напали на село вороги... Запалали оселі, заплакали діти. Покликала мати дівчат: "Тікайте любі, краще смерть, ніж ворожа неволя". Схоронилися дівчата в лісі за селом... Спалили, пограбували село татари, лишивши згарище ,  поїхали собі. Повернулися дівоньки - ні хати, ні матусі, лиш згарище. Заплакали дочки... Від сліз дівочих, що скочувалися з личок чарівних, виріс на згарищі кущ. А що матір звали Килиною, то в пам'ять про неї нарекли дівки рослину КАЛИНОЮ.

 

 

 

  2.2.  ГРА  «Слідопит» Вибіркове читання .

Скільки діток було у вдови?

На що були схожі дівчатка ?

Що вміли вони робити ?

Яка біда прийшла у село ?

Чому назвали кущ калиною ?

 

   2.3.  ЛЕГЕНДА  ПРО  ЛІКАРСЬКІ ВЛАСТИВОСТІ РОСЛИНИ .

Жили собі мати і донька. Була донька дуже гарна і вміла людей лікувати. Одного разу Калинка у степу зілля збирала, там побачив її пан і хотів собі за жінку взяти. Втікала Калинка скільки сили мала, аж ось попереду річка, а далі вже і бігти нікуди. Вилізла Калинка на вербу, стрибнула у воду і втопилася. Кожного дня приходила на берег стара Килина - тужила за дочкою. Вросли у берег ноги старенької міцним корінням, руки стали вітами гнучкими, а серце перетворилося на калинові ягідки, що щедро дарує калина людям і пташкам, по сей день людей лікує.

    2.4.ГРА  «ТАК – НІ» .

                               Зіграти хочеться мені

                               Із вами , друзі , в «Так» чи «Ні» ?

                              Я вам питання задаю ,

                              Готуйте ж відповідь свою .

1 . Жили собі мати й донька ?                  ( Так ).

2 . Донька не вміла людей лікувати ?     (Ні ).

3 . Погодилася Калинка стати жінкою пана ?   (Ні ) .

4 . Калинка стрибнула у воду і втопилася .    ( Так ) .

5 .Стара Килина кожного дня приходила на берег . ( Так ) .

6 . Калина нікому не дає своїх ягід .     (Ні ) .

 

 

  2.5.            ЛЕГЕНДА  ПРО  КАЛИНУ .

Дівчина Килина збирала у лісі ягоди і раптом побачила, що вороги - татари йдуть  до села. Побігла вона у село і попередила односельців. Сміливо кинулись до бою козаки, але в багато разів більше було ворогів - спалили село, а Килину - дівчину-красуню у полон взяли. За те, що оповістила село, відтяли їй голову, і виріс на тому місці чудо-кущ, що за ім'ям дівчини Калиною нарекли. Люблять і пам'ятають люди Килину, а калина стала своєрідною пам'яткою про рідну землю, оберегом українців.

 2.6.   ГРА «Розвідники» .  РОБОТА ПАРАМИ .

 

Знайти саме довге речення .(21сл. )

Знайти саме коротке речення .(7сл..)

Порахувати , скільки разів зустрілося слово калина . ( 6 )

ВИСНОВОК . Працюючи над рубрикою «Калина в легендах» , ми зробили висновок Шануймо народні символи України!» .

3 .ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА .На мелодію пісні «Одна калина.»

4 . Слово надається  групі ЛІТЕРАТОРІВ .

4.1 .   Читання віршів про калину .

                                     ЗАЦВІЛА В ДОЛИНІ .

                            Зацвіла в долині
                            Червона калина,
                            Ніби засміялась
                            Дівчина-дитина.
                            Любо, любо стало,
                            Пташечка зраділа
                            І защебетала.

 

  4.2.                             Я – КАЛИНОНЬКА , КАЛИНА .

              Я – калинонька , калина

              Найвродливіша дівчина ,

              І намисто , і вбрання ...

              Чи не гарна краля я ?

               І хороша , і красива,

               Добра , щира незрадлива .

На початку літа я зацвітаю , укриваюся безліччю ніжних білих суцвіть серед свіжої зелені . Я наче молода юна наречена у білосніжній сукні і мережаній фаті . Завдяки моєму рясному чудовому буйноцвіттю в народі я стала символом дівочої краси . У народі цінують мене за цілющі властивості .

„ Без верби і калини нема України” ,- так образно мовить народ про мене .

  4.3.                      ЗИМОВА  КАЛИНА .
Вже жахав мороз калину:
- Побілієш ти, як сніг,
Заморожу до загину.-
Заморозити не зміг.
Червоніла, пломеніла,
Грона жевріли, як жар,
Не лякалась, не біліла-
Не калина, а пожар.
А коли прибігли діти,
Любо мовила вона:
- Ви мене в коші беріте,
Я морожена смачна.
Зустрічали з пиріжками
Свій новий щасливий рік…
І солодкими цівками

Лився їм на губи сік.
              П. Воронько

        - Які кольори не будуть потрібні художникові під час малювання картини за цим віршем ?

        - Що б ви намалювали до цього вірша ?

4.4 .   Складання прислів’їв  про калину . РОБОТА У ГРУПАХ .

 

     Дівча виростає ,                                     а дитиною , коли росте .

     Запишалася калина                                як калина розцвітає .

     Який кущ , така й калина ,                    наче красная дівчина .

     Милуйся калиною , коли цвіте ,           яка мати , така й дитина .                                                           

 

4.5 .   НЕДОПИСАНИЙ  ВІРШ . ДОРИМУВАТИ ВІРШ ПРО КАЛИНУ .

РОБОТА У ГРУПАХ .

         а)  Під вікном моїм _______________________

              І розкішна , й пишна____________________

              Ніби юная ____________________________

              ____________     _______________ одягла .

 

       ( Білу сукню , калина , дівчина , запашну ).

 

         б )  А як _______________ її подівся ,

                Кущик ____________________вкрився .

                Кислі ягідки , ______________________

                Кісточки – серця ____________________.

         (Смачні , цвіт , малі , ягодами ).

 

 в)   Я люблю свою _______________________,

                 Цю красуню    _______________________.

                 Коли____________________ дозріли ,

                 Я _________________ не віджену .

          ( Чепурну , пташок , ягоди , калину ).

 

          г )   Хоч і терпкий у неї _________________,

                 Взимку радий кожен _________________.

                 Людей вона  ________________________

                 В  ______________________ є вона усюди .

           ( Птах , лікує , смак , Україні ).

 

          д )  Бо калина – то є ________________________

                 Життя роду і краси .

                 І калину ти , як ______________________,

                 Любий друже , _____________________!

             (Бережи , символ , мати ).

 

              4.6 .   ГРА „РОЗ’ЄДНАЙТЕ СЛОВА І ПРОЧИТАЙТЕ РЕЧЕННЯ” .

 

Посадітькалинубіляхати , будутьдовголюдипам’ятати .

 

4.7 .   Читання вірша „Калина” учнями ( по куплету ) .

Калина

Посадіть калину коло школи,
Щоб на цілий білий світ
Усміхнулась щиро доля,
Материнський білий цвіт.
Посадіть калину на городі,
Щоб розквітнула земля!
Із роси пречиста врода,
З неба – почерк журавля.
Посадіть калину коло тину,
Щоби злагода цвіла!
Буде щедрою родина –
Буде честь їй і хвала.
Посадіть калину коло хати,
Щоб на всеньке на життя!
Стане кожен ранок святом,
Дітям буде вороття.
Посадіть калину в чистім полі!
Хай вона освятить час!
Рід наш дуже любить волю.
Хай же воля любить нас!
Синє небо, злоте поле...
Посадіть калину коло школи.
А щоб цвіт її не стерся,
Не зів’янув в спориші,
Посадіте коло серця,
Щоб цвіла вона в душі.

 

ВИСНОВОК .  Працюючи над рубрикою «Калина у віршах « , наша група зробила висновок « Любіть нашу природу і нашу державу!» .

 

10 .   Складання сенкану .

 

      ( ЩО ?)   КАЛИНА 

      (ЯКА ?)   РОЗКІШНА    ЧЕПУРНА    

      (ЩО РОБИТЬ ?) БІЛІЄ , ЧЕРВОНІЄ І ГОРИТЬ , ЛІКУЄ ВІД НЕДУГ .

       ВОНА – РОДИННИЙ  ОБЕРІГ .

       ВОНА – СИМВОЛ УКРАЇНИ

 

11 .  Спів пісні  «ОЙ У ЛІСІ КАЛИНА»

 

 

 

 

ІV . ПІДСУМОК  УРОКУ .

                            Чи сподобався вам урок ?

                             Що вас найбільше зацікавило ? У кого зявилося бажання     

                             посадити коло двору калину ?

                             Яке прислівя вам запамяталося ?

 

V . ОЦІНЮВАННЯ  УЧНІВ .

               РОЗШИФРУВАТИ СЛОВО .

            МОС – С + ЛОКИ – КИ + ДО – О + ЦІ !

 

VІ .  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ .

    Виразно читати вірші , намалювати ілюстрації .

    Читати легенди , намалювати ілюстрації .

     Підготувати матеріал про квіти .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

 

Категорія: Шкільні статті | Додав: osiyzosh1 (22.02.2018) | Автор: Староста О.М.
Переглядів: 348 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
uCoz