Тема. Харчування і здоров’я. Вітаміни, їх значення для здоров’я. Практична робота: вибір корисних для здоров’я продуктів.
Мета. Формувати уявлення про корисну їжу. Пояснити значення вітамінів для організму людини. Вчити вибирати корисну для здоров’я їжу. Ознайомити з національними стравами українців. Розвивати пам’ять, увагу, мислення, вміння аналізувати. Виховувати прагнення дотримуватись правильного харчування.
Хід уроку
I. Вступна частина.
1. Знайомство.
Діти стають в коло, беруться за руки. Кожен учень називає своє ім’я та улюблену страву.
2. Правила. Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно, плідно працювати.
3. Зворотний зв’язок.
Як бути здоровим?
• Давайте разом згадаємо, як треба дбати про своє здоров’я.
4. Очікування.
Діти отримують вирізані яблучка, пишуть на них кожен своє ім’я і який настрій вони очікують на кінець уроку (малюють смайлик). Піднімаються зі своїх місць і закріплюють яблучка навколо кошика з надписом «Здоров’я».
ІІ.Основна частина.
1. Мозковий штурм
Для чого треба їсти?
2. Розповідь вчителя. Їжа – джерело енергії.
I. Складіть речення й дізнайтесь про те, чим є для організму людини їжа (слайд)
I. слайд
тепла, росту, і здоров'я, енергії, людини, Їжа – джерело
II слайд
Їжа – джерело тепла, росту, енергії і здоров'я людини
Роль їжі в збереженні здоров'я дуже велика. Їжа має безпосередній вплив на працездатність, розумовий та фізичний розвиток, тривалість життя людини. Харчування забезпечує життєдіяльність організму та є його найважливішою біологічною потребою. Недарма в народі кажуть: «Млин меле водою, а чоловік живе їдою», «Без їжі і віл не потягне».Усі необхідні організму речовини людина отримує з їжі, яку споживає.
• Але дехто думає, що це означає їсти все, що захочеться і коли захочеться.
(Уривок з мультфільму «Вінні-Пух в гостях у кролика», коли ведмежа застрягло у виході з нори. Закінчується словами кролика: «Это все потому, что кто-то слишком много ест!»)
• Чому з Вінні-Пухом трапилась така неприємна історія?(Харчувався надміру)
• Давньогрецький філософ Сократ говорив: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо, щоб жити». Тому для того, щоб їжа не стала ворогом, харчуватися треба помірно і правильно. А ось іще один наш знайомий схоже нічого не знає про корисну їжу.
(Уривок з мультфільму про Карлсона, коли він з’їдає цілу банку варення)
• Як ви думаєте, чи можна таку їжу вживати кожного дня? Чому?
3. Робота в групах.
• Давайте допоможемо нашим героям розібратись, яка їжа є корисною.
• єднання в групи (4 групи по 7 учнів) – яблуко, груша, абрикос, гриби.
Завдання: вибрати корисну їжу (малюнки) і пояснити свій вибір.
(шоколад, молоко, яйця, зелень, тістечка, сік, чіпси, суп, борщ, каша, хліб, морква, горіхи, морозиво, кока-кола, м’ясо, кефір, мед, риба, капуста).
Руханка
На город підемо працювати, працювати,
Будем овочі збирати,
Вітамінів в них доволі,
Будемо ми усі здорові.
Підемо у сад гуляти,
Будемо фрукти ми збирати,
Вітаміни в них теж є,
Це здоров’ячкомоє.
• Недарма ви в своїх роботах визначили такі різні продукти. Для нормального росту і розвитку організму необхідні особливі речовини, які дістали назву вітамінів (від лат. Vita – «життя»). Містяться вітаміни в різних продуктах.
1. «Вітамінний потяг»
Вагончики з зображенням продуктів з порожніми віконечками. Дитина виходить, розповідає про вітамін і вставляє його назву у відповідне віконечко.
Вітамінки розкажуть самі про себе, а ви, діти, уважно послухайте.
(Заздалегідь підготовані учні розповідають про вітаміни.)
Вітамін А.Якщо ви хочете мати гарну шкіру, рум’яні щічки та добрий зір, звертайтеся до мене. Я товаришую з морквою, помідором, абрикосом, петрушкою, зеленою цибулею та кропом.
Вітамін В. Якщо ви хочете зростати сильними, веселими і мати добрий апетит, я вам допоможу. А товариші мої — це картопля, горошок, буряк, редис, квасоля та зелений салат.
Вітамін С.Якщо ви хочете мати міцне здоров’я, бути завжди бадьорими, я стану вам у пригоді. Мої друзі — лимон, апельсин, порічка та чорна смородина, капуста, зелена цибуля та хрін.
Вітамін D.Я дуже потрібний тим, хто хоче швидко й добре рости, мати гарну статуру та міцні зуби. Хоча мої друзі не ростуть ані в садку, ані на городі, я також маю для вас корисні подарунки — це молоко, яйця, сир, вершкове масло. До того ж я товаришую із самим сонечком: влітку його промінці разом із засмагою передають вам і вітамін D, тобто мене.
Хвилинка хорошого настрою.
• А тепер ми теж уявимо себе потягом, що їде у країну здоров’я. Покладем мішечки на голову. Візьмемо один одного за плечі. Поїхали … Глибоко вдихнули носом, а тепер – як гуде паровоз? Всі разом – ту-у-у-у-у!
• Якщо ви помітили, то найбільше всього вітамінів міститься в овочах і фруктах.
Вірш Л. Вознюк «Де ховаються вітаміни» (підручник, с. 40)
• Щоб отримувати достатньо вітамінів, з’їдай не менш як п’ять свіжих овочів чи фруктів щодня.
Гра «Хто більше?»
На аркуші паперу написати якомога більше назв овочів і фруктів. По черзі зачитують одну назву (повторюватись не можна).
• Руханка «Ходить гарбуз по городу»
1. Вправа «Комора здоров’я».
Вчитель.
Із-за гір, з-за океанів,
І у різний, звісно, час,
Овочі найвищихсанів
Телеграм наслали нам.
Полюбилась їм нівроку
Українськая землиця.
Й поселилися без строку,
Стали жити і плодиться.
Людям нашим підсобляти
І в достатку, і біді,
Навіть стали лікувати –
До них з серцем лиш прийди.
З іншого боку телеграми зображений овоч. Після того, як діти відгадали загадку, картинка показується дітям
Телеграма1.
Кожен знає,ця дівиця
На городі – мов цариця.
Коси довгі, кучеряві,
Та ще й платтячко яскраве.
Я смачна і вітамінна,
І не гірше апельсина.
Той, хто мене поважає,
До ста років доживає.(Морква).
Телеграма 3.
Ой, розхвалилася, дивіться!
Ти не схожа на царицю!
Я від тебе красивіший:
Червоніший і товстіший.
Український борщ чудовий
По усіх краях відомий.
У борщі я головний,
Борщ без мене не смачний! (Буряк).
Телеграма 5.
Я – смачний, кругленький,
Маю щічки червоненькі.
До смаку я в кожній страві.
Роблять соки і приправи.
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять. (Помідор).
Телеграма 6.
А на мене нарікають,
Що до сліз я допікаю.
Вибачте, та я не винна,
Бо я лікарська рослина.
Соком з медом почастую
І здоров’я подарую. (Цибуля).
• Якщо ви помітили, кожен овоч має свій колір. Уявіть кожен себе якимось овочем або фруктом. Який ви вибрали б колір? Чому?
• А тепер скажіть, яку страву можна приготувати з цих овочів?
Борщ — це овочі й приправи.
Ну й корисна для всіх страва!
Тож борщі, ой превідмінні,
Варять здавна в Україні!
Значний вплив на харчування людей в Україні мають народні традиції. Україна здавна славилася своєю багатою національною кухнею. Її традиційні страви вареники, борщі,пампушки, паляниці, галушки,ковбаси, сало, капусняк,квашена капуста, огірки, напої з фруктів і меду відомі усьому світу. Найрізноманітніші овочі і фрукти, м'ясо, птицю, гриби, ягоди – усі дарунки землі використовує різноманітна і винахідлива українська кухня. На релігійні свята готують обрядові страви: різдвяна кутя,великодня паска, крашанки тощо. Періодично протягом року чимало українців постяться, вживаючи здебільшого рослинну їжу.
Сміхотерапія.
• Давайте пограємо в гру «Їстівне – неїстівне». Тільки сьогодні ми будемо варити борщ. Я кидаю м’яча і називаю продукт. Якщо його треба покласти в борщ – ви ловите м’яча і кажете «Смачно!» якщо продукт для борщу не годиться – «Ні». Думати і відповідати треба швидко.
Гра «Так чи ні» (Рухлива гра. Так – піднімаємо руки вгору, ні – присідаємо)
Українські страви – це:
борщ салат
бутерброд плов
пшоняна каша паска
пампушки куліш
галушки кутя
вареники узвар
пельмені піца
гарбузова каша пироги
Народна мудрість про раціональне харчування говорить:
«Гадай не гадай - борщу наливай: миску з'їси - здоров'я додаси»
«Як нема борщу – то нема і їжі» (українське прислів'я)
6.«Зустрічаємо гостей»
Групи складають меню для гостей з корисних страв.
I. Заключна частина.
1. Завершення тренінгу.
Промовляючи очікування, діти складають яблука у кошик.
2. Прощання.
Всі діти беруться за руки і промовляють:«Будемо здорові!»
|